Geozeta.pl » Spis artykułów » Europa » Wyprawa samochodem na Krym
Katarzyna Glanc
Wyprawa samochodem na Krym
Po próbie rekonstrukcji planu obronnego (w wykonaniu Judasa) zeszliśmy do portu na zasłużony posiłek. Dosięgła nas tam po raz kolejny wschodnia rzeczywistość - chcieliśmy złożyć zamówienie, ale okazało się, że w restauracji jest jakaś zmiana kucharza i nic nie można zamawiać do jedzenia, tylko do picia (no to po jednym "Krimie"). Potem pani kelnerka zażądała opłaty z góry, bo już się spieszyła do domu. Po czym przybyła za dziesięć minut z kartą i poinformowała nas, że jak chcemy coś zjeść, to już można. A najlepsze było to, że w żadnej restauracji portowej nie serwowali ryb! W tej też nie.

EUPATORIA

Innego dnia postanowiliśmy, że musimy znów bliżej zaznajomić się z morzem. Pogoda zrobią się wspaniała, zatem wyruszyliśmy po śniadaniu w stronę Eupatorii. Miasto to, położone na zachodnim wybrzeżu, stanowi kurort nadmorski w rodzaju naszej Ustki czy też Juraty. Ogromna ilość plażowiczów wręcz nas przeraziła. Trudno się jednak dziwić, skoro plaże są tu piaszczyste, woda płytka i ciepła jak zupa.
Historia Eupatorii sięga jeszcze czasów greckich (czego można domyśleć się z nazwy). Obecnie podzielona jest na trzy części - karaimską, tatarską i ormiańską. Przepiękny jest meczet Dżuma - Dżami, zbudowany na wzór świątyni Hagia Sophia w Stambule. Sprzed meczetu widoczny jest także wspaniały sobór św. Mikołaja - największa prawosławna świątynia na Krymie.
W mieście tym funkcjonuje także jedyna na całym półwyspie, zabytkowa już, linia tramwajowa. W zasadzie linie są cztery, ale interesujące jest to, że jest tylko jeden tor (rozdwaja się tylko przy przystankach).
Po krótkim spacerze w mieście poszliśmy nad morze, ale ewidentny był tam nadmiar turystów i odechciało nam się kąpieli. Do morza ciągnął się długi deptak, zatłoczony jak mrowisko. Daliśmy nura gdzieś w bok i padła decyzja o obiedzie, który ,owszem, był smaczny, ale jak na krymskie warunki potwornie drogi.
Wyjechaliśmy z Eupatorii i udało nam się dotrzeć na mniej ludną plażę gdzieś pod miastem. Na tej plaży jadłam też najlepszego arbuza w życiu - tak soczystego, słodkiego i pachnącego, że można było się w tej jego "owocowatości" zanurzyć po uszy.

JAŁTA

Jedną z najciekawszych naszych wycieczek była zdecydowanie wyprawa do Jałty. Dotarliśmy do niej najdłuższą najwyżej położoną drogą w Europie. Serpentyna wiła się po stoku wielkiej góry (nie było oczywiście nigdzie zabezpieczeń w postaci barierek). Tym sposobem docierało się na szczyt, gdzie znajdowało się obserwatorium astronomiczne (swego czasu ściśle tajne). Ale najwspanialszy był widok na stronę południową - góra opuszczała się pionowo w kierunku morza, a u jej stóp przycupnęła właśnie Jałta. Ostrożnie i powolutku ruszyliśmy stromą trasą w dół.
Strona:  « poprzednia  1  2  3  4  5  [6]  7  8  następna »